Regulamin Poradni Rodzinnej
Regulamin Specjalistycznej Poradni Rodzinnejprowadzonej przez Diecezjalne Centrum Służby Rodzinie i Życiu z siedzibą w Sosnowcu
§ 1
Regulamin Specjalistycznej Poradni Rodzinnej prowadzonej przez Diecezjalne Centrum Służby Rodzinie i Życiu z siedzibą w Sosnowcu, zwany dalej „Regulaminem”, określa szczegółową organizację pracy Specjalistycznej Poradni Rodzinnej, zwanej dalej „Poradnią”.
§ 2
1. Poradnia jest poradnią katolicką i świadczy pomoc w oparciu o wiedzę specjalistyczną oraz katolicką naukę dotyczącą małżeństwa i rodziny.
2. Poradnia służy pomocą osobom fizycznym, małżeństwom i rodzinom niezależnie od ich religii czy wyznania.
§ 3
Poradnia jest wewnętrzną komórką organizacyjną Diecezjalnego Centrum Służby Rodzinie i Życiu w Sosnowcu, zwanego dalej „Centrum”, będącego jednostką organizacyjną Kościoła Katolickiego w rozumieniu art. 10 ustawy z dnia 17 maja 1989 roku o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1347 z późn. zm.), które posiada kościelną publiczną osobowość prawną nadaną przez Biskupa Sosnowieckiego i osobowość prawną w rozumieniu przepisów prawa cywilnego, nadaną przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji.
§ 4
2. Poradnia w zakresie określonym w Statucie Centrum i przypisanym przez Dyrektora Centrum do zadań Poradni, świadczy pomoc społeczną w sferze zadań publicznych określonych ustawą z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 688 z późn. zm.), stanowiącą działalność pożytku publicznego.
§ 5
§ 6
1. Pracą Poradni kieruje Dyrektor Centrum.
2. Dyrektor odpowiada za realizację zadań statutowych Centrum, w tym zadań realizowanych przez Poradnię.
§ 7
1. Poradnia jest otwarta dla wszystkich, którzy chcą uzyskać oferowaną formę wsparcia.
2. Poradnia organizuje świadczenia z zapewnieniem właściwej dostępności i jakości tych świadczeńw jednostkach i komórkach organizacyjnych Centrum, w sposób gwarantujący klientom najbardziej dogodną formę korzystania ze świadczeń.
3. Rejestracja osób chcących skorzystać z pomocy specjalistycznej Poradni odbywa się wyłącznie osobiście, bezpośrednio w sekretariacie Centrum bądź telefonicznie, z wyznaczeniem dnia i godziny spotkania ze specjalistą. Wyjątek stanowią niepełnoletni, których rejestracji dokonuje opiekun prawny.
4. Świadczenia udzielane są w terminie uzgodnionym, według ustalonej kolejności, w dniach i godzinach ich udzielania.
§ 8
2. Ewentualne współdziałanie Poradni z innymi podmiotami prawa odbywa się z poszanowaniem powszechnie obowiązujących przepisów prawa oraz z poszanowaniem praw klienta.
§ 9
1. Specjaliści pracujący w Poradni, którzy prowadzą dokumentację osób korzystających ze świadczeń zapewniają ochronę i poufność danych zawartych w tej dokumentacji zgodnie z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa.
3. Dokumentacja jest udostępniana do wglądu w siedzibie Poradni lub poprzez sporządzenie jej kserokopii, odpisów bądź wyciągów.
4. Za udostępnienie dokumentacji poprzez wykonanie kserokopii, odpisu lub wyciągu Poradnia pobiera opłaty w kwotach: 1,00 zł za jedną stronę kopii lub 1,00 zł za jedną stronę odpisu lub wyciągu.
§ 10
1. Poradnia udziela pomocy odpłatnie lub nieodpłatnie. Opłaty za poszczególne świadczenia, w tym w szczególności rozłożoną w czasie pomoc terapeutyczną, ustala Dyrektor Poradni kierując się zasadą, że działalność pożytku publicznego realizowana przez Poradnię nie jest nastawiona na zysk, a zastosowane opłaty służą pokryciu kosztów świadczeń. Zasady wnoszenia odpłatności oraz ustalania wysokości opłat za poszczególne świadczenia są podane w formie załącznika do niniejszego Regulaminu. Załącznik ten jest udostępniony w sekretariacie Centrum, na tablicy ogłoszeń i może być opublikowany na stronie internetowej Centrum.
2. W sytuacji braku zgłoszenia się klienta na spotkanie ze specjalistą bez uprzedniego, dokonanego najpóźniej w dniu poprzedzającym termin wizyty, jego odwołania w sekretariacie Centrum w godz. 10.00-13.30, klient może zostać zobowiązany do uiszczenia określonej kwoty tytułem tzw. „cegiełki” przeznaczonej na działanie Poradni. Zasady ustalania kwoty „cegiełki” są podane w załączniku, o którym mowa w ust. 1.
§ 11
1. Poradnia zatrudnia osoby fizyczne na podstawie umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej, zgodniez obowiązującymi przepisami prawa.
2. Świadczenia na rzecz Poradni mogą być wykonywane przez osoby fizyczne w formie wolontariatu na podstawie porozumienia z wolontariuszem.
3. W imieniu Poradni umowę o dzieło, umowę o pracę lub porozumienie z wolontariuszem zawiera Dyrektor Poradni.
4. Osoby zatrudniane w Poradni oraz wolontariusze wykonujący świadczenia na jej rzecz posiadają niezbędne kwalifikacje zawodowe i kierują się katolickim systemem wartości.
5. W swojej pracy specjaliści zatrudnieni w Poradni i wolontariusze wykonujący świadczenia przestrzegają zasad kodeksu etyki zawodowej.
§ 12
1. Każdy klient Poradni przed skorzystaniem z dowolnego ze świadczeń Poradni ma obowiązek zapoznać się z zapisami niniejszego Regulaminu i zaakceptować jego treść.
2. Przystąpienie przez klienta Poradni do korzystania z pomocy świadczonej przez Poradnię potwierdza, że klient zgadza się z warunkami i postanowieniami okreslonymi w niniejszym Regulaminie.
3. Niniejszy Regulamin w wersji aktualnie obowiązującej jest dostępny w sekretariacie Centrum, na tablicy ogłoszęń i mogą być udostępnione na stronie internetowej Centrum.
4. Niniejszy Regulamin może zostać w każdym czasie zmieniony. O każdej zmianie Regulaminu klienci są informowani przez ogłoszenie zamieszczone w sekretariacie oraz na tablicy ogłoszeń. Z aktualną wersją Regulaminu, uwzględniającą wprowadzone zmiany, klienci są zobowiązani zapoznać się przed najbliższą wizytą u specjalisty.
Niniejszy Regulamin jest zatwierdzony przez Diecezjalne Centrum Służby Rodzinie i Życiu z siedzibą w Sosnowcu i wchodzi w życie z dniem 1 lutego 2020 r.